EINDELIJK!! - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Marieke Alferink - WaarBenJij.nu EINDELIJK!! - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Marieke Alferink - WaarBenJij.nu

EINDELIJK!!

Blijf op de hoogte en volg Marieke

17 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Groblersdal

Eindelijk was het zo ver. Papa en mama kwamen op woensdag aan in Elandsdoorn. Naomi en ik zaten al een tijdje op ze te wachten en om de zenuwen nog een beetje erger te maken, bedacht Naomi dat we wel het kaartspel 'stressen' konden gaan spelen. Nou toen werd het me wel te veel hoor! Gelukkig was het wel een heel leuk spel en kwamen papa en mama er eindelijk aan! Super leuk en fijn om ze weer te zien na 1.5 maand! Ik kan op skype natuurlijk wel alles vertellen en ik kan ze natuurlijk de foto's laten zien, maar het is nooit zo, zoals het in het echt is. Ik heb ze, samen met Naomi, gelijk een rondleiding gegeven door de community. We zijn eerst even naar de school gegaan, waar ik ze heb voorgesteld aan de directrice en aan een aantal leraren. Ook zijn we een aantal klassen in gegaan. Volgens mij vonden pap en mam het erg leuk om te zien en ik vond het vooral heel leuk om ze te laten zien waar ik nou eigenlijk lesgeef tijdens deze maanden!

Vervolgens zijn we terug gegaan naar de Chill Hub, waar we pap en mama even rondgeleid hebben en hier hebben we ook even lekker een lunch gehad. Naomi en ik hadden namelijk onze overheerlijke salade gemaakt! MMMMMMM......

Na de lunch zijn we nog even naar Tlou Kwena gelopen, welke de school was waar we eigenlijk les zouden geven. Mama zei al gelijk, deze kinderen zijn veel te oud voor jullie! En dat is ook zo.

In de middag heeft Ruth ons meegenomen met het bakkie en zijn we de community echt in gegaan. We zijn op 2 huisbezoeken geweest. De andere mensen waren helaas niet thuis. Zo zijn we bij een vrouw (meisje eigenlijk) geweest die een wees is en in een huis woont met haar broertjes, zusjes en neefjes en nichtjes (allemaal weesjes). Ruth zorgt ervoor dat ze af en toe iets te eten krijgen, wat ook zeer nodig is. Deze vrouw/meisje was namelijk echt heel erg dun! Het jongste meisje dat er woont was super verlegen, maar vond ons ook wel heel interessant en ze was daarbij heel blij met het snoepje dat ze van mama kreeg! Haar dag was weer helemaal goed!!!!

Ook zijn we op bezoek geweest bij een jongen van een jaar of 13. Hij woont samen met zijn broer, maar zijn broer is momenteel in Engeland voor een project (ja dat kinkt heel rijk, maar dat is georganiseerd door anderen en hij was daarvoor uitgekozen). Ruth moest hem voorbereiden op de terugkomst van zijn broer, dus wanneer ze hem zouden ophalen, etc. etc.

Hij was in de eerste instantie echter niet thuis, maar onderweg kwamen we hem tegen, dus hup het bakkie in en terug naar zijn huis! Pap, mam en ik probeerden nog een beetje met hem te praten, maar hij was erg verlegen. Ruth moest opeens super hard op de rem, voor een hond die over rende en de jongen viel zo erg om, dat hij bovenop pap viel. Hij was hartstikke geschrokken! Super zielig, maar wij hebben hem wel weer gerust gesteld gelukkig. Helaas was het wel heel aandoenlijk om te zien, zo'n jongen helemaal alleen en zo verlegen. Dat is de realiteit hier en dan valt dit eigenlijk nog mee.

Na de rondleiding van Ruth, zijn we ook nog even langs Larissa gelopen. Larissa is research manager van de RingStudy. Super interessant, vooral voor mama, omdat het natuurlijk haar vakgebied is! Ze heeft ons van alles verteld, erg interessant!!

Vervolgens zijn we terug gereden naar Groblersdal, waar ik mama ons huis heb laten zien en waar we heerlijk een glaasje wijn op hebben en biltong gegeten hebben!!

In de avond hebben we heerlijk met zijn vieren gegeten bij Kingdoms, een restaurant hier in de buurt.

Op donderdagochtend ben ik samen met pap en mama al redelijk vroeg op pad gegaan richting de panorama route van Zuid-Afrika. Het was een hele tocht! Na ongeveer 2.5 uur hebben we een heerlijke salade op als lunch in het dorpje Pelgrimsrest. Dit is een dorpje waar je echt nog de Britse invloeden ziet in de huizen en de layout van het dorp. Erg leuk om te zien!!

Vervolgens zijn we doorgereden naar de lisbon falls. WAUWIEEE!!!! Dat was gaaf zeg!! Dat was een one drop (dus in een keer naar beneden) waterval van 92 meter hoog! Echt zo spectaculair om te zien. Je kon de waterval alleen van bovenaf zien, maar je kon een heel stuk langs de berg klimmen (best wel eng en hoog), zodat je de waterval vanaf verschillende kanten kon zien. Echt heel indrukwekkend. Dit was echt het mooiste natuurverschijnsel wat ik ooit gezien heb ( Oke, de hintersee in Oostenrijk was ook erg mooi). Je kon ook bovenop de waterval zitten. In het kreekje, net voordat het water naar beneden viel. Dit was ontzettend helder water en ik heb er zelfs uit kunnen drinken. Hier hebben we heerlijk met onze voeten in het water gezeten en lekker genoten van het uitzicht. Vervolgens zijn we doorgereden naar God's Window. Dit is een stukje waar je een prachtig uitzicht hebt! Echt heel erg mooi, je kan er helemaal door de bergen heen kijken. Maar ik denk wel, dat er nog een paar hele andere mooie god's windows zijn!!

Ook hier hebben we even lekker gezeten en gewandeld, waarna we door moesten rijden naar onze lodge. Dit was namelijk nog 1.5 uur rijden, en we moesten voor 6 uur inchecken. Nadat we eerst verkeerd gereden waren, zijn we uiteindelijk op de goede plek aangekomen. Maar eenmaal door de poort, was het nog zo'n 10 kilometer door de bushbush eer je er was. Maar eigenlijk was dit juist heel erg leuk, want het laatste stuk reed je door een nature reserve, wat betekent dat er dus wilde dieren zijn! We hebben er zebra's en giraffen gezien!!! Hoe cool!!!!! Dus we waren helemaal blij! Helaas was er wel gelijk een loadshedding toen we aankwamen, maar konden we wel heerlijk eten bij kaarslicht.

De volgende dag konden we goed zien hoe het park en de lodge er precies uit zag. Het was echt een super mooi en geweldig park. Het huisje was een echte typische rondavel en we hadden 2 heerlijke zwembaden en langs het park liep de Blyde River, wat ook een heel gaaf en indrukwekkend beeld gaf aan het park. We kregen in de ochtend een heerlijk ontbijt en na vervolgens nog even bij de rivier en in de zon gezeten te hebben, zijn we weer in de auto gestapt om naar het volgende stukje van de panorama route te rijden, namelijk de Blyde River Canyon.

De weg erheen was al erg mooi, want we reden helemaal door de bergen. Eenmaal aangekomen hebben we een heuze hike gedaan die wel 1.5 uur zou dieren (niet dus, hij duurde uiteindelijk nog geen 30 minuten (heen en terug)). Hij kwam echter wel op een heel mooi plekje uit, namelijk bij een waterval van zo'n 25 meter hoog!!! Het was heel mooi. Hele hoge bergen, met stijle wanden, waarbij een waterval uitmondde in een klein meer van zo'n 20 bij 20 meter. Prachtig!!! Super rustig, geen kip te bekennen en een heel mooi beeld. Het was hartstikke fijn om er een tijdje te zitten. In de zomer kun je ook zwemmen in het water, maar helaas was het nu zo koud (het water dan dus) dat ik er alleen even met mijn voeten doorheen heb gelopen. Het is hier namelijk al bijna winter!!!

Nadat we hier een tijdje gezeten hebben, zijn we doorgereden naar de stuwdam. Deze stuwdam is 100 meter breed en 55 meter hoog! Wauw wat een prachtig beeld was dit ook! Het was zelfs zo, dat je bijna heel de dam op kon lopen! Echt heel gaaf, want ik had nog nooit een stuwdam gezien! Althans niet zo'n grote!!

Nadat we daar een kijkje genomen hadden, zijn we naar de boot gereden. We hadden een boottocht gereserveerd welke ons mee zou nemen op de Blyde river, door de canyon. Ook dit was super gaaf! Het was heel bijzonder om door de canyon heen te varen, door de hoge bergen. We konden zelfs de 3 rondavels zien, wat ook een heel bekende bergenreeks is. Ik was alleen wel een beetje teleurgesteld dat ik geen nijlpaarden of krokodillen had gezien, maar toen we bijna terug waren............. 6 nijlpaarden!!!!!!!! WAUWWWWW DIT WAS ZO GAAF!!!! Ik had nog nooit nijlpaarden in het echt gezien, en nu ineens 6 tegelijkertijd!! Echt super!!

Na de boottocht zijn we naar een restaurant gereden, waar we heerlijk gegeten hebben en heel lekker toetje op hebben, namelijk een dom Pedro met Amarula!! mmmmmmm

Daarna was het weer tijd om terug te gaan naar de lodge, waar we gezellig nog geklets hebben en skipbo hebben gespeeld.

Op zaterdag was het helaas alweer tijd om terug te gaan naar Groblersdal. Na nog even genoten te hebben van een lekker ontbijt en van het zonnetje, zijn we in de auto gestapt en terug gereden naar Groblersdal. Hier hebben we nog een heerlijke lunch op en even gekletst en toen was het helaas alweer tijd om afscheid te nemen, wat natuurlijk niet leuk was.

Pap en mam, super bedankt voor de afgelopen dagen. Ik vond het heel erg fijn en hartstikke bijzonder dat jullie er waren, dat ik jullie heb kunnen laten zien wat ik hier allemaal doe en waar ik lesgeef. Maar wat nog fijner was, waren de dagen dat ik samen met jullie even lekker weg ben geweest. Dat we samen hebben kunnen genieten van de prachtige natuur en het geweldige land!!! Ik zal jullie missen!!!

Veel Liefs,
Marieke.

• 17 Mei 2015 - 21:23

Nettie:

Hoi hoi..

Leuk om te lezen wat ook jij gedaan hebt samen met je ouders.
    Ze zullen er ook zeker van genoten hebben, fijne stage week weer.
    Veel plezier.

Nettie

• 17 Mei 2015 - 22:12

Esther:

Hoe bijzonder is dit ❤️ fijn dat jullie zo genoten hebben!!