Sawubona! - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Marieke Alferink - WaarBenJij.nu Sawubona! - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Marieke Alferink - WaarBenJij.nu

Sawubona!

Blijf op de hoogte en volg Marieke

25 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Groblersdal

SAWUBONA!

Kunjani? Ngiyaphila! Ngiyabonga! Ik heb wat woordjes Isizulu geleerd hoor!! De kinderen lachen zich helemaal rot als ik zo voor de klas sta, onze uitspraak schijnt echt hilarisch te zijn! Ik zei dus: Goede avond, hoe gaat het? Met mij gaat het goed, dankjewel! Meestal kom ik de klas in en dan zeg ik tegen de kinderen ‘Good morning, how are you doing today?’, vervolgens loop ik de klas weer uit en kom ik de klas weer in en zeg ik precies hetzelfde, maar dan is het Isizulu. Isizulu is de spreektaal van de meeste leerlingen bij mij op school. Isizulu is trouwens hetzelfde als het Zulu dat wij kennen. Sommige kinderen spreken Sipedi, maar daar ga ik niet aan beginnen, want dat is nog ingewikkelder. Trouwens, allebei de talen hebben een klik in hun alfabet, een klik met de tong. Hier heb ik echt al vaak op zitten oefenen, maar het lukt me gewoon echt niet!

Ook probeer ik een paar woordjes Afrikaans te leren (te spreektaal van de Afrikaners). Danki betekent dankjewel, plesier betekent alsjeblieft en vuurhoutjes zijn lucifers. Grappig he! Maar eigenlijk is Afrikaans heel erg hetzelfde als Nederlands. Laatst zaten we met een paar Afrikaners op het terras om een hapje te eten en zei spraken Afrikaans en wij spraken Nederlands. Als we beiden rusten spreken, is dit best te volgen!!

Anyway, als ik terug kom moet ik natuurlijk wel een paar woordjes Afrikaans kunnen spreken he!

Het lesgeven gaat uitermate goed eigenlijk. Vorige week heb ik natuurlijk weer lesgegeven in grade 4, maar om het lesgeven te varieren, ben ik begonnen met een nieuw beloningssysteem. Ik was al begonnen met het uitdelen van leuke, grappige puntenslijpers, wat de kinderen echt geweldig vonden (maar hier heb ik geloof ik al over geschreven). Afgelopen week ben ik begonnen met het tekenen van een vrolijke smiley en een verdrietige smiley op het krijtbord. Dat krijtbord is trouwens vreselijk, ik krijg er de hele dag kippenvel van!. Anyway, elke keer als de kinderen iets goed doen, krijgen ze een streepje achter de vrolijke smiley en als ze iets niet goed doen, krijgen ze een streepje achter de verdrietige smiley. Aan het einde van de les tel ik het aantal vrolijke en verdrietige punten en als ze meer vrolijke punten hebben dan verdrietige, doe ik een spel met ze. EN DAT WERKT SUPER GOED!!! Afgelopen week heb ik ze het spel ‘commando geleerd’. Wauwie wat is dat leuk om te doen met ze, de kinderen genieten er zo ontzettend van! En ik natuurlijk ook!

Afgelopen week kwam ik een lokaal in, waar een juf ‘aan het werk’ was die ik eigenlijk nooit spreek. Ik kwam binnen en de kinderen waren gelijk heel enthousiast, dus zei de juf tegen mij ‘ze vinden je echt heel leuk, echt hoor!!’. Dat is natuurlijk wel super leuk om te horen!

Deze week ben ik begonnen met het lesgeven in grade 2 en 3. Ook hartstikke leuk natuurlijk, maar om eerlijk te zijn, vind ik grade 4 toch wel echt leuker. In grade 2 kunnen de leerlingen eigenlijk nog geen Engels, waardoor communiceren en het uitleggen van theorie en een opdracht gewoon erg lastig is. Grade 3 is ook hartstikke leuk, maar toch blijft grade 4 gewoon echt leuker. In grade 4 heb je veel meer interactie met de kinderen, ze begrijpen je beter en je kan echt een band met ze opbouwen, omdat ze ook wat ouder zijn.

Daarbij zijn we deze week begonnen met het HIV preventie project. Dit is ook ontzettend gaaf om te doen! Twee Duitse meisjes die hier een jaar vrijwilligerswerk doen, hadden ontzettend veel lesboeken gehad voor zo’n project. Zij wilden dit graag opzetten op een senior primary school. Wij hebben ze heel erg achter de vodden aangezeten, om dit eindelijk een keer te regelen en vandaag was het dus zo ver. Naomi en ik doen dit project in grade 7A en de andere twee meiden doen het in de groepen 7B en &C, omdat zij nou eenmaal wat meer tijd hebben. Het was een groot succes. We hebben ze eerst in groepen gedeeld en hen memoblaadjes gegeven, met de opdracht om hier alles op te schrijven wat ze al weten over HIV en AIDS. Eigenlijk wisten ze al ontzettend veel, maar we hebben ook enkele misverstanden al de wereld uit geholpen. Ze waren er bijvoorbeeld heilig van overtuigd dat je van een ongeluk HIV krijgt, maar dit is natuurlijk niet per se het geval.

Kortom, het was echt een success. De lerares vindt het leuk en goed en de kinderen hebben er ook plezier in! Aankomende woensdag hebben we de tweede les.

Ook zijn we momenteel heel erg druk bezig met het opzetten van een handbook voor de leraren. De leraren kennen hier namelijk geen klassen management, ze weten niks van beloningssystemen en begrijpen niks van energizers. Kortom, we hebben ze nog een en ander te leren. Zeker als we willen dat ze geen kinderen meer slaan!! Kortom, we zijn druk bezig met het maken van een handboek. Ze hebben we er een heleboel literatuur in gedaan (want ja, anders zijn wij maar de witten die het beter weten) en ook ontzettend veel energizers, beloningssystemen en manieren om je klas goed op te zetten. Ik ben er stiekem eigenlijk al super trots op!! Alleen nog even checken op het Engels en dan kan het afgedrukt worden!!

We zijn dus ontzettend druk met van alles en nog wat. Zo zwemmen we ook nog twee keer in de week en sporten we ook nog iedere dag. Dus alles bij elkaar, pfoeeee……..

Maar het is gelukkig allemaal leuk om te doen. Nu ga ik gauw nog even mijn lessen voorbereiden en dan lekker mijn bedje in. Want ik vind het stiekem heel fijn om hier gewoon lekker om 9 uur in bed te liggen! De dagen zijn zo druk, dat je da nook echt gesloopt bent. Daarbij is het hier al om 6 uur donker, waardoor het voor ons nu al voelt alsof het 11 uur is!

In ieder geval, fijne avond nog en slaap lekker alvast!

Liefs, Marieke.

  • 25 Mei 2015 - 20:38

    Nettie:

    Hoi hoi....

    Super goed om een handboek voor de leeraren te maken, zal wel erg veel werk zijn, dat maak je niet zomaar even.
    Ben erg benieuwd naar hun reactie, een goed iniatief van jullie.

    Succes weer, ene lekker zwemmen blijven jullie toch nog een beetje sportief.

    Groetjes vanuit Breda.

  • 25 Mei 2015 - 20:52

    Ben:

    ha die Marieke,

    Wat zijn jullie toch goed bezig. Jullie kunnen zeker trots zijn op je werk daar.
    Maar ik heb geen medelijden hoor, over dat je het druk hebt. Er valt genoeg te chillen, met ook nog twee vakanties in het verschiet.
    Have fun en stay safe...!!

  • 26 Mei 2015 - 00:24

    Gert:

    Super gaaf te lezen met hoeveel passie je daar je werk doet en met de kinderen omgaat. Zo kennen we je natuurlijk hier ook maar door jouw verhalen ben ik elke keer weer helemaal terug in Afrika. Ga zo door en we Skypen snel weer eens!
    liefs
    Gert

  • 29 Mei 2015 - 18:00

    Myrjam:

    Hi Marieke

    Glad ukufunda ukuthi sekukuhambela kahle kangaka nawe. Mhlawumbe izingane ukuhumusha le ngawe. Nenza kahle. Inhlanhla futhi nijabula laphaya kude South Africa
    Sanibonani

    Nou maar hopen dat het goed vertaald is en dat er niets geks staat!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 08 April 2015
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 5737

Voorgaande reizen:

04 April 2015 - 10 Augustus 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: