Lesgeven en Dullstroom - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Marieke Alferink - WaarBenJij.nu Lesgeven en Dullstroom - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Marieke Alferink - WaarBenJij.nu

Lesgeven en Dullstroom

Blijf op de hoogte en volg Marieke

21 April 2015 | Zuid-Afrika, Groblersdal

Inmiddels ben ik alweer ruim twee weken aan het genieten van de schitterende natuur, het heerlijke vlees, het verrukkelijke fruit en natuurlijk de stralende kinderen wanneer je ze als beloning tijdens een Engelse les een sticker op hun voorhoofd plakt. Het lesgeven loopt nu eindelijk een beetje zoals gepland. We hebben inmiddels alweer twee dagen les gegeven aan grade 3 en grade 4. Zo hebben we vandaag bij grade 3 gesproken over de dagen van de week, met natuurlijk een leuk liedje erbij. In grade 4 hebben we vooral grammatica behandeld. Ja ik weet het, heel saai, maar helaas moet dat ook gebeuren. Kortom, het lesgeven zelf gaat erg goed. Wel moet ik eerlijk bekennen dat ik lichtelijk gefrustreerd ben over de leraren die rondlopen op deze school, dan spreek ik vooral over de jongere leraren van grade 4. In grade 4 zijn bijna nooit leraren aanwezig. Als we vervolgens aan de leraren vragen waarom er niemand voor de klas staat, zeggen ze dat ze de kinderen opdracht hebben gegeven om huiswerk te maken, maar dan vervolgens zelf lekker gaan kletsen met de andere leraren en dan wel weer klagen over het lawaai dat de kinderen maken. Wat een vreselijke mentaliteit. Er hoort gewoon een leraar voor de klas te staan!!!! Ik ga even heel erg goed nadenken over hoe dit eventueel anders zou kunnen. Hopelijk kan ik een keer met de principal van de school praten hierover, maar daar kan ik beter nog maar even mee wachten denk ik. Iets anders waar ik echt kippenvel van krijg tot op het bot is de houten tak die op elk bureau ligt. Deze stok wordt dus niet alleen gebruikt als aanwijsstok, maar helaas ook om fysieke straffen uit te delen. Gisteren heb ik hier al een woordenwisseling over gehad met een van de docenten die de kinderen wilden straffen voor het niet gehoorzamen, maar daar hebben we mooi even een stokje voor gestoken, hopen we dan in ieder geval. Ze weten dat het niet mag, maar sinds de afschaffing van de fysieke straffen, weten ze gewoon niet hoe ze kinderen op een andere manier kunnen corrigeren, of juist belonen. Hopelijk kunnen wij hier ook enige verandering in brengen dus.

Verder zijn we vandaag begonnen met het lesgeven op de Chill Hub. Wauw dit was echt een succes! Afgelopen weekend hebben we posters gemaakt, ter promotie van ons naschools programma. Deze hebben we gisteren pas opgehangen en vandaag waren er al 12 super enthousiaste kinderen. We hebben introductiespelletjes gedaan en activiteiten gedaan rondom het thema ‘animals’, zo hebben we een mindmap gemaakt, flashcards gebruikt, levend memorie gespeeld en natuurlijk the bear hunt gezongen met de kinderen. De kinderen hebben super genoten en gingen allemaal stralend en met een high 5 weg!! Hopelijk komen ze morgen allemaal meer en misschien nog wel meer kinderen.

Het lesgeven op de basisschool en op de Chill Hub gaan dus eigenlijk allebei erg goed. Afgelopen weekend zijn we ook nog een dagje naar het dorpje Dullstroom geweest. Een schattig dorpje, met een aantal souvenierwinkels en een aantal leuke lunchgelegenheden, waar ik echt een ontzettend lekkere kipsalade heb gegeten. Nadat we wat hadden rondgelopen door het dorpje en natuurlijk alle winkels even vanbinnen bekeken hadden, zijn we naar het Caravan Park gereden, waar we zijn begonnen aan een hiking trip. Wij dachten, dat gaan we even doen, nou werkelijk waar, ik kwam hijgend, puffend en met het zweet op mijn voorhoofd op de berg aan. Dit was niet zomaar hiken, nee dit was echt bergbeklimmen voor gevorderden. Er was niet echt een weg om op de berg te komen, maar je moest jezelf maar gewoon een weg banen door de vegetatie en de rotsen. Op sommige plekken moest je echt met handen en voeten naar boven klimmen en dan maar hopen dat je niet op een rots was gaan staan die los zat, want dan was je echt de pineut zegmaar. Gelukkig kwamen we heelhuids bovenop de berg aan en konden we onze tocht vervolgens naar de tweede berg. Helaas hebben we die niet helemaal af kunnen maken, omdat er echt een hele donkere lucht aankwam en er onweer was voorspeld. We hebben er uiteindelijk dus voor gekozen om terug te gaan, aangezien we dezelfde weg ook weer terug moesten lopen, welke dus eigenlijk best wel pittig en misschien wel een klein beetje gevaarlijk was. Nou uiteindelijk begon het te stortregenen net voordat we bij de auto waren. We hadden dus niet 5 minuten laten terug moeten gaan!!! Gelukkig ging alles goed en wat was dit een gave ervaring zeg!!!!! Echt heel leuk en gaaf om zo’n berg op te klimmen en het was de spierpijn zeker waard!!!!

Aankomend weekend gaan we trouwens ook kingsday vieren, net als jullie Hollanders! Bij de Nederlandse Ambassda in Pretoria wordt namelijk voor de Nederlandse inwoners van Zuid-Afrika een feest georganiseerd met kindervrijmarkt en al! Super leuk dus!! En zo’n feestje laten wij natuurlijk niet aan onze neus voorbij gaan!

Nou, dit was mijn update weer voor vandaag. Ik ga mijn bedje in duiken, want de wekker staat weer vroeg!

Veel liefs van jullie Afrikaan,
Marieke.

  • 21 April 2015 - 22:13

    Marjolein:

    Lief Afrikaantje,

    Goed bezig meid!!!!!
    Trots hoor op zo'n dochter!
    Wat zal jij een goede juf worden en wat boffen die kinderen met al jouw initiatieven!!!
    Je hebt al materiaal gekocht hoorde ik voor het buitenspelen; springtouwen en voetballen.
    Super! En leg ze daar maar eens goed uit op die school, dat de kinderen beter te motiveren zijn met beloningen, zoals het uitdelen van stickers enzo, dan een tik met een stok.
    En die chill hub gaat ook een succes worden, denk ik, met zulke leuke juffen!!
    Knap hoor, dat jullie na amper twee weken al zoveel structuur gebracht hebben op die school!

    Dikke kus! En ben voorzichtig!!!!

  • 21 April 2015 - 23:06

    Nettie:

    Hoi Hoi

    Wat heb ik weer met veel plezier ook jou verhaal gelezen, ik kan alleen maar zeggen ga zo door jullie zijn goed bezig, kom op voor de kids daar. top.
    Super fijn dat er 12 kinderen kwamen naar de Chill Hub, en dat ze zo leuk mee doen.

    Knuffel en de groetjes vanuit Breda

  • 21 April 2015 - 23:37

    Gert:

    Lieve Mariek,

    Fijn je verhalen te lezen.
    Je vergeetmenietjes staan op mn tafel en groeien goed. Ik had jou eigenlijk wat afrikaantjes mee moeten geven, maar aan de andere kant,... die heb je daar ook genoeg :-)

    Liefs
    Gert

  • 22 April 2015 - 10:47

    Loes:

    He lieve Sis!

    Wat gaaf om over jouw avonturen te lezen! Je kan echt heel boeiend schrijven, leuk om te lezen!!
    Wellicht dat je ze kan bundelen en er dan een boek van kan maken;).

    Jammer dat het nog niet gelukt is om te skypen samen! Vrijdag gaan we lekker bijkletsen:).

    Echt verschrikkelijk die fysieke straffen, hopelijk lukt het je in de tijd dat je daar rondloopt daar een definitief stokje voor te steken....maarja, wat voor veranderingen je echt blijvend teweeg brengt weet je toch nooit vantevoren. Wat we wel weten is dat de kinderen dekomende maanden een geweldige juf hebben!

    Geniet van alle mooie dingen daar (en niet vergeten lekker wat tijd te nemen om te chillen, dat hoort ook bij de cultuur;P )

    Heel veel liefs,

    Dikke kus, Loes

  • 22 April 2015 - 13:59

    Esther:

    trots op mijn nichtje

  • 22 April 2015 - 14:37

    Papsie.....:

    Dag lieve Marieke ( en Naomi ook natuurlijk)

    Wat weer een leuk verslag...!!!
    Het zal idd vet wennen zijn aan de gebruiken en gewoontes van een ander land....
    De mentaliteit in Afrika laat ook wel te wensen over als het over werken gaat....

  • 23 April 2015 - 22:41

    Roy:

    Hey knuffeltje,
    Goed te horen dat het zo gaat en stiekem toch ook wel trots op je.
    Ook al heb je nooit de rsw gewonnen en met me uiteten geweest in Breda.

    Je weet dat ik het alleen zeg omdat ik wel jaloers ben op je.
    Blijf lekker je ding doen en misschien zien we je nog eens terug.

    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 08 April 2015
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 5747

Voorgaande reizen:

04 April 2015 - 10 Augustus 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: