Horseback Africa en de stage - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Marieke Alferink - WaarBenJij.nu Horseback Africa en de stage - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Marieke Alferink - WaarBenJij.nu

Horseback Africa en de stage

Blijf op de hoogte en volg Marieke

14 April 2015 | Zuid-Afrika, Groblersdal

Horseback Africa, Cullinan.

Afgelopen zondag zijn Naomi en ik al om kwart voor 7 in de auto gestapt op weg naar Cullinan, een plaatsje 2 uur rijden vanaf hier. Hier zouden we vandaag een safari te paard gaan doen. Ja, je leest het goed, ik ging op een paard zitten die dag!! We werden heel erg hartelijk ontvangen door Theony en Collin, de eigenaren van het 'bedrijf'. Ontzettend aardig waren ze, begonnen gelijk een heel gesprek met ons en wilden alles van ons weten. Theony komt oorspronkelijk ook uit Nederland, dus we hadden gelijk gespreksstof. Ook wilden ze natuurlijk alles weten van ons verblijf en onze reis. Toen iedereen er was, begon het allemaal. Brandon, de zoon van Theony en Collin, zou met ons, en 8 anderen, op safari gaan. Hij was ook erg aardig en wist ons gelijk gerust te stellen. We hadden namelijk natuurlijk wel even vertelt dat de laatste keer dat ik op een paard had gezeten niet echt een succes was (ik viel er namelijk af). Maar toch merkte hij dat is steeds zenuwachtiger werd. Ik kreeg namelijk de hele tijd de slappe lach en zat te wiebelen op mijn stoel. Maar toch moest ik mijzelf even bij mekaar rapen, om goed naar de instructie te luisteren. Er waren namelijk 5 belangrijk regels, namelijk:
1. Als je voor het eerst je paard ontmoet, moet je erheen lopen en hem aardig begroeten (het paard moet namelijk denken dat je een zebra bent, ja dat zei hij echt).
2. Je moet hem even meenemen voor een wandeling en laten zien dat jij bepaalt welke kant je op wilt gaan.
3. Bied je paard wat te drinken aan.
4. Laat je paard niet eten, als jij dat op dat moment niet wilt. Het paard moet naar je luisteren.
5. Als je op het paard zit, moet je rustig in en uit ademen en je benen lekker laten hangen.

Nou, vooruit dacht ik, we gaan het gewoon doen! Ik kreeg gelukkig echt een superduper lief paard, namelijk Albert, het paard van Collin. Het was een prachtig zwart paard (wel heeeel erg hoog), heel lief en hij luisterde echt perfect. Nadat ik alle stappen doorlopen was en eenmaal met wat gestuntel en geklungel op het paard was gaan zitten, voelde ik me eigenlijk best prima. Het is trouwens een traditie dat ze een Sherry drinken voordat ze gaan rijden, maar wel pas als je op het paard zit. Dit komt van een oude Engelse traditie voordat men op vossenjacht ging. Nou die ging erg natuurlijk wel in. Het grappige was, dat Brandon zei, geef dat meisje (ik dus) er nog maar een, ze zal het nodig hebben!! Dus ik ging heel relaxed het bos in.

Het paardrijden ging echt goed, ik ben zelfs in draf gegaan zonder van het paard af te vallen en moest een heuvel op rennen, wat echt een onwijze kick gaf, hoewel het ook erg spannend was! We hebben natuurlijk ook nog dieren gezien. We hebben een giraffe gezien, een everzwijn, koedoes, impala's, zebra's, wildebeesten en nog wat bokken. Bij de zebra's konden we trouwens echt op 2 meter afstand komen, prachtig!!

Ik moet eerlijk bekennen, het was een geweldige ervaring, welke ik voor geen goud had willen missen. Voor de mensen die de film 'Zoop in Afrika' hebben gezien, ZO WAS HET ECHT!!!! Machtig mooi!

Maar na 2 uur op een paard gezeten te hebben, had ik een behoorlijk houten kont en was ik blij toen ik eindelijk weer met beide voeten op de grond stond. We kregen trouwens ook nog een heerlijke lunch, namelijk een hamburger! Kortom, het was een super dag, vol met spanning, sensatie en prachtige ervaringen.

Maar de dag was nog niet voorbij. Naomi en ik waren namelijk alleen thuis die avond en alsof dat nog niet eng genoeg was,,,,,, viel de stroom uit om 8 uur 's avonds. Poe dat was even schrikken! We hadden gelijk Sue even gebeld en zij vertelde ons dat dit ongeveer 2 uur zou duren. Dus we besloten om alle kaarsen in het huis bij elkaar te zoeken en gezellig skipbo te gaan spelen! Maar,,,, om half 9 ging het alarm ineens af! Nou dat was pas echt schrikken!!!! We waren hartstikke bang, want het alarm gaf aan dat er iemand bij de voordeur was. Sue had in de gaten dat we bang waren en zij dat het meestal vals alarm is, maar dat ze de bewaking zou sturen. Dus na 3 kwartier liep die met zijn zaklamp door de tuin heen en verzekerde ons daarna dat er niets aan de hand was en dat we, als de stroom weer aan was (dat was gelukkig om 10 uur) we gewoon het alarm weer aan moesten doen en lekker moesten gaan slapen. Dat deden we dus ook!

Tot overmaat van ramp ging het alarm om 5 uur in de ochtend echter weer af!!!!! Nou vreselijk dus! Weer 2 bewakers langs geweest en daarna en daarvoor trouwens ook niet, geen oog dicht gedaan. Prima start voor een eerste stagedag dus, not.

Stage.

Op maandag was onze eerste stagedag. Hartstikke leuk en ook een beetje spannend. Met wallen tot op mijn kin gingen we naar Elandsdoorn, waar we op zoek gingen naar onze contactpersoon Ruth. We hadden overal gezocht, maar helaas was Ruth niet aanwezig. Dit is dus Afrika dachten we! We zijn op eigen houtje vervolgens naar de school gegaan die Ruth ons had aangewezen, Tlou-Kwena (letterlijk vertaald: olifanten-krokodillen school). Hier kregen we een gesprek met de principal van de school, welke geen idee had dat wij zouden komen, maar ze vond het geen probleem hoor, want ze had leraren te kort in grade 8 en 9, dus moesten we in die klassen maar Engelse les gaan geven. Leuk dachten we! Engelse les geven, totdat we de kinderen zelf zagen. Grade 8 en 9 is hier gewoon middelbare school leeftijd, gewoon echte pubers!!! Niet waar wij voor opgeleid zijn dus!! Maar ik dacht, Marieke gewoon positief blijven en je gaat hier gewoon super leuke lessen geven, met die instelling met ik in de middag ook, zoals afgesproken, mijn lessen voor vandaag gaan voorbereiden. En ik had, al zeg ik het zelf , echt een leuke les bedacht. Dit was trouwens nog best wel lastig, want in grade 9 (waar ik dus stond) hebben ze alleen een curriculum, geen boeken, zelfs niet voor de leraren. Je moet dus de complete lesstof zelf schrijven. Je zou dat denken dat je de lesstof van de vorige jaren wel kan gebruiken, maar dat is er gewoon niet.

Vanmorgen stapte ik dus vol goede moed de school binnen om de afgesproken tijd, half 8. Maar dit was wederom typisch Afrika, iedereen kwam pas rond 8 aan! Lekker dan, daar was ik dus zo vroeg mijn bed voor uitgekomen. Helaas kreeg ik toen ook gelijk minder leuk nieuws. De les die Snee (mijn buddy) gisteren zou geven, had ze niet geven omdat de kinderen van de principal de lokalen moesten schoonmaken. Ze moest die les dus vandaag geven en ik mocht mijn lessen niet meer geven.

Nou werkelijk waar, dit is wat betreft organisatie echt de meest slechte school die ik ooit gezien heb. Leerlingen zitten vaak zonder leraar in de klas, leraren komen vaak niet opdagen. Dan zijn er ineens weer nieuwe leraren die dan uiteindelijk weer niet ingeroosterd zijn en dan zijn de vaste leraren engels ineens de vaste leraren biologie. Zelfs voor Afrikaanse begrippen was dit een slechte school!!

Voor Naomi en mij werd het vandaag echter wel echt duidelijk dat dit niet de juiste school was voor ons. Dit was trouwens echt niet vanwege de organisatie hoor, maar vanwege de leeftijd. Dit waren echt pubers. We zijn vervolgens naar de principal gegaan, waar we dit probleem voorgelegd hebben. Zij vond het jammer, maar begreep ons wel helemaal. Zij heeft ons vervolgens doorverwezen naar een junior primary school, namelijk 'Ekucathuleni'. Echt een hele mooie basisschool, goed verzorgd en precies de leeftijd waar wij voor geschoold zijn. We werden hier super hartelijk ontvangen en kregen gelijk een hele rondleiding. Uiteindelijk hebben we afgesproken dat wij in grade 3 en 4 (leeftijd 7 tot en met 10 ongeveer) de engelse lessen op ons zullen nemen. Als dit eenmaal goed gaat, zullen we of in grade 5 en 6 ook nog engelse lessen gaan geven, of we zullen in grade 3 en 4 ook nog andere vakken in het engels gaan geven. Kortom, een hele opluchting voor ons!! We voelden ons hier helemaal op ons gemak en hebben er het volste vertrouwen in dat dit een super leuke en leerzame stage gaat worden.

Ik hoop alleen wel dat Ruth het ook allemaal goed vind, zij is namelijk toch onze contactpersoon. Ons was trouwens vertelt dat ze 2 weken ziek zou zijn en in Nederland zou zitten, maar blijkbaar is ze vandaag toch gewoon weer op school geweest hoorden we net. Morgen zullen we haar maar even opzoeken dus!

We hebben vanmiddag in ieder geval al 2 hartstikke leuke lessen bedacht en gemaakt. Voor grade 3 een les over vervoersmiddelen en voor grade 4 een les over dieren. Op deze basisschool hebben ze trouwens wel gewoon lesboeken, maar we passen deze wel zo aan, dat ze interactief zijn voor de kinderen en dat we er wat muziek en drama aan toe kunnen voegen.

Gisterenavond zijn we trouwens lekker bij Spur gaan eten, ze hadden hier namelijk een speciale hamburger deal waarbij je er 1 koop en 1 gratis krijgt (en nee, ik heb er geen 2 op, maar Naomi en ik hebben gedeeld). Het was echt heel erg lekker, een soort chiliburger hebben we op. We zullen hier dus vast nog een keer heen gaan! Vanavond zijn we ook uiteten geweest met een hele grote groep mensen. We zijn bij kingdoms gaan eten, ongeveer 10 minuten rijden hier vandaan. En ik heb een overheerlijke biefstuk op. Ja beste lezers, het vlees is hier echt GEWELDIG!!!!

Nou, ik zal kijken of ik nog een paar foto's van de school op mijn blog kan zetten en dan ga ik gauw slapen, want morgen moeten we weer vroeg op!

Morgen zal ik even een korte update plaatsen over de lessen. Nu maar duimen dat ze goed gaan!!

Welterusten alvast!
Liefs, Marieke.

  • 14 April 2015 - 23:23

    Zoë:

    Hee Marieke! Jij ook al zo'n leuk verslagje (op de eerste school na dan hè, haha). Veel succes met jullie eerste echte stage dagje!

  • 15 April 2015 - 07:53

    Ben:

    Hallo Marieke ... En Naomi natuurlijk.

    Gaaf hoor, dat paardrijden. Echt een superervaring tussen de wilde dieren. Jammer van die school, maar gelukkig is de oplossing dichtbij. Gaat zeker lukken! Succes allebei...!!!

  • 15 April 2015 - 10:12

    Marjolein:

    Lieve Marieke en Naomi,

    Wat een verhalen al, na amper een weekje Afrika.....
    Al zoveel gezien van dat prachtige land!
    Superervaring hoor, zo'n safari : op een paard de wildernis in....Geweldig.
    En wat een domper , dat het allemaal zo slecht geregeld was op die school.
    Hartstikke goed van jullie, dat jullie zo assertief zijn , het te regelen zoals jullie het graag willen hebben!!!! TROTS!! Ik hoop ook echt , dat dit jullie nieuwe school wordt en blijft!
    En dat jullie hier heel veel goed werk kunnen verrichten. Dat jullie heel veel plezier zullen beleven aan deze stage En dat jullie veel zullen leren!!
    Heel veel succes met lesgeven en met de lesvoorbereidingen.
    Ik volg jullie belevenissen en ervaringen.

    Tot hoors, ziens, schrijfs..... TAKE CARE en STAY SAFE!!!!

    Liefs XXXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 08 April 2015
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 5746

Voorgaande reizen:

04 April 2015 - 10 Augustus 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: