Het begin van mijn avontuur! - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Marieke Alferink - WaarBenJij.nu Het begin van mijn avontuur! - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Marieke Alferink - WaarBenJij.nu

Het begin van mijn avontuur!

Blijf op de hoogte en volg Marieke

09 April 2015 | Zuid-Afrika, Groblersdal

Nadat we bijna een jaar bezig zijn geweest met alle voorbereidingen, was het afgelopen zaterdag 4 april eindelijk zo ver. Mijn reis naar Zuid-Afrika begon! Nadat ik donderdag en vrijdag al afscheid had genomen van al mijn vrienden en familie, moest ik zaterdag nog afscheid nemen van mama en eva, wat natuurlijk niet zo heel fijn was, omdat ik ze een hele tijd niet ga zien. Samen met pap vloog ik vervolgens naar Johannesburg, waar we op zondagochtend rond een uur op 11 in het hotel aankwamen.

Om de dag een beetje door te komen in Johannesburg hebben pap en ik eerst heerlijk, in het zonnetje, aan het zwembad gelegen, gesport hebben en we zijn nog even naar de Nelson Mandela Square geweest, waar ik echt de lekkerste salade op heb die ik ooit gegeten heb. Echt verrukkelijk! Nou als al het eten hier zo lekker is, denk ik dat ik hier maar blijf wonen!!!!

In de avond hebben we met collega's van papa in het restaurant van het hotel gegeten, wat ook erg gezellig en wederom heel lekker was!! Maar na een gezellige dag, was het tijd om vroeg naar bed te gaan, want de volgende dag zou een super spannende en lange dag gaan worden.

Maandagochtend ging de krekel al heel vroeg af, en nee het was geen echte krekel, het was gewoon paps wekker. Om haf 8 stipt zaten we aan het ontbijt, om rond 8 uur te vertrekken naar het vliegveld. Na een, niet zo'n heel lekkere, koffie, stonden pap en ik in spanning te wachten tot Naomi door de deuren zou lopen. Het duurde en het duurde en pap vond het natuurlijk grappig om af en toe te roepen DAAR IS ZE! terwijl ze er dan helemaal niet was. Nou je kan het wel raden, op een gegeven moment riep hij het weer, reageerde ik niet meer, maar was ze er wel!!! Nou gelukkig was Naomi heelhuids aangekomen in Johannesburg en kon ons avontuur echt beginnen!!

In de huurauto reed pap ons naar Pretoria, een hele grote stad (het is een soort Den Haag), omdat Naomi en ik daar onze huurauto hadden besteld. Een Toyota Etios! Een heel schattig klein autootje, welke ook nog eens best wel fijn rijdt!!!

Maar eenmaal bij onze huurauto begon ik toch wel een klein beetje zweethandjes te krijgen en nam de spanning heel erg toe, want tja, ik moest gaan rijden in een vreemd land en dan ook nog eens aan de linker kant van de weg!!!

Gelukkig ging dit eigenlijk best wel goed, ik kon gelukkig achter pap aanrijden, zodat ik niet ook nog op de TOMTOM hoefde te letten, maar na flink wat ruzie met de vijfde versnelling, ging het uiteindelijk erg goed. Maar jeetje he!!!!! Ik wist wel dat Afrika slechte wegen had, maar ik ben blij dat ik zoveel Mario Kart speel thuis, want anders waren we niet heelhuids aangekomen denk ik!! Er zitten heel veel potholes, gaten, in de weg en je hebt veel wegwerkzaamheden, waardoor je ineens met zijn allen, van twee kanten, op een weghelft rijdt, maar er zijn ook veel stukken met alleen maar zand en stenen, waar je dus heel rustig overheen moet rijden, als je niet wilt dat er een steen door je voorruit gaat!

Gelukkig went het vrij snel en hebben Naomi en ik inmiddels alweer bijna 500 kilometer op de teller staan.

Onderweg kwamen we langs Elandsdoorn, waar de school staat waar we aankomende 3 maanden les gaan geven. We hebben even snel een kijkje genomen, maar alles was helaas dicht. Wel konden we even de essentiële boodschappen doen in een supermarkt in Elandsdoorn.

Aan het einde van de middag kwamen we aan in Groblersdal, ons thuis voor de aankomende 3 maanden. Sue heeft ons hartelijk ontvangen en een rondleiding gegeven door haar huis. WAT EEN MOOI HUIS HEEFT ZE!!!!!! Sue is een blanke Zuid-Afrikaanse en woont alleen, daarom verhuurt ze alle kamers in haar huis. Er is een prachtige woonkeuken, eetkamer en een woonkamer met grote tv en crosstrainer. Buiten is een groot zwembad en een vuurplaats. Dat is weer eens wat anders dan 14 vierkante meter in Breda, zonder tuin.

Na wat geklets is pap uiteindelijk weer terug gereden naar Johannesburg, met de afspraak dat we morgen zouden afspreken in Pretoria om ons visum te regelen.

Naomi en ik hebben eerst even al onze koffers uitgepakt (en dat was zegmaar echt niet weinig) en zijn vervolgens op tijd naar bed gegaan. Ik heb heerlijk geslapen die nacht, dus dat komt de aankomende maanden ook wel goed!!

De volgende ochtend zaten we om 8 uur alweer in de auto om naar Pretoria te gaan. Hier haalden we pap op bij het treinstation, om vervolgens het vreselijke drukke, zenuwslopende, angstaanjagende pretoria in te rijden!! Wat is het moeilijk om daar te rijden!!! Nou ja, normaal zou het rijden wel gaan, maar niet als je ook nog een parkeerplaats moet zoeken ondertussen! Pfoe!!

Nadat we eindelijk bij Home Affairs aan waren gekomen, nadat we eerst bij het verkeerde gebouw stonden, moesten we super lang in een rij staan die zegmaar niet opschoot, in een ruimte waar het naar zweet stonk, waar je niet mocht drinken en waar het heel warm was. En dat uiteindelijk allemaal voor niets!!

Het visum is niet gelukt, maar we strijden door, want we willen niet na 90 dagen al terug, maar willen een extra maand blijven. Ik zal jullie alle frustraties verder besparen.

Gelukkig konden we daarna wel nog even gezellig lunchen met papa, maar kwam daarna het onvermijdelijke, super vervelende afscheid, waar ik al de hele dag tegenaan zat te hikken. Ik blijf me maar continu bedenken dat dit een fantastisch avontuur gaat worden en dat ik pap en mam in mei gelukkig weer zie!

Nadat ik Pretoria weer uitgereden was en we eindelijk een stukje weg hadden gevonden wat rustig was, is Naomi gaan rijden. Super spannend vond ze het, maar ze deed het hartstikke goed!

Ohja, wat trouwens super grappig is, je richtingaanwijzer zit hier dus ook aan de andere kant, dus Naomi en ik hebben al heel vaak de ruitenwissers aangezet in plaats van onze richting! Dat is echt even wennen zeg, ze kunnen hier precies zien wie tourist is volgens mij!

Gisteren hebben we eigenlijk niet zo heel veel gedaan. Eerst even lekker uitgeslapen en vervolgens een rondje gelopen door Groblersdal. Het is echt best een groot dorp, met veel winkels! Er is ook veel bedrijvigheid op straat en er staan overal speciale tenten waar lunch wordt gemaakt en waar mensen hun lunch ook opeten.

In de middag hebben we heerlijk aan het zwembad gelegen, even gesport en lekker op de bank gehangen. Rond 5 uur kregen we een berichtje van Sue dat we die avond een braai zouden hebben, dat is dus een BBQ, met 14 man!!!

Het was een super gezellige avond!! We hebben kennis gemaakt met Hugo Tempelman, de man die de baas is van de kliniek in Elandsdoorn, Larissa, die woont hier ook in huis, nog een aantal Nederlanders die in de kliniek werken en ook met de andere Nederlandse studenten. Hartstikke gezellig! Helaas begon het ineens heel hard te stortregenen en konden we niet meer aan het vuur zitten, maar onder het afdak was het zeker niet minder gezellig.

Hugo had voor al het eten en drinken gezorgd en wat was het eten lekker. Ik had een heerlijke salade, stuk worst, en een super super super lekker stuk ossenhaas!!! Maar het beste van alles was de biltong. Dat is gedroogd koeienvlees, met super veel kruiden en in dit geval ook heel veel chilipoeder en dat eet je gewoon tussendoor. Echt heel erg lekker, dat blijf je echt eten!

De stroom viel trouwens ook ineens uit halverwege de avond, dus liepen we ineens in het donker, met zaklampen. Maar, als het donker is in Afrika, komen de kakkerlakken tevoorschijn. En ik kan je vertellen dat deze niet klein zijn hier! Naomi schrok zich helemaal lam!! Gelukkig heeft Lucas hem even buiten gezet voor ons!

Na een uurtje of drie ging de stroom weer aan en na een heerlijke spontane avond zijn we lekker gaan slapen.

Vandaag gaan Naomi en ik naar Loskopdam, maar daarover vertel ik de volgende keer meer!!

Veel liefs uit Zuid-Afrika,
Marieke.

  • 09 April 2015 - 08:52

    Annemiek Van Steenhoven:

    Hoi Marieke,

    Wat ontzettend leuk om zo'n reisverslag van je te lezen! Wanneer ik het zit te lezen denk ik dat je een super-leuke tijd tegemoet gaat. Heel veel plezier en geniet van de komende maanden.
    (Graag snel weer een nieuw verslag

  • 09 April 2015 - 08:52

    Annemiek Van Steenhoven:

    Hoi Marieke,

    Wat ontzettend leuk om zo'n reisverslag van je te lezen! Wanneer ik het zit te lezen denk ik dat je een super-leuke tijd tegemoet gaat. Heel veel plezier en geniet van de komende maanden.
    (Graag snel weer een nieuw verslag

  • 09 April 2015 - 08:58

    Esther:

    Leuk om te lezen Marieke, klinkt goed allemaal Xxx en groetjes, ook aan Naomi, Esther

  • 09 April 2015 - 09:07

    Jarka:

    Hee Marieke,

    Wat een leuk reisverslag! was gisteravond al aan het kijken of er al iets op stond!
    zoo leuk om te lezen wat jullie allemaal doen.
    Dat rijden zal nog wel even wennen worden haha. (vind het nu al eng als ik er aan denk)
    Heel veel plezier nog!

    Xxxx

  • 09 April 2015 - 09:40

    Ben Alferink:

    Hallo Marieke en Naomi,

    Ik vond dat jullie ontzettend goed en snel gewend waren aan een totaal ander land en cultuur.
    Het rijden ging super goed!!
    Ga lekker je ding doen daar, geniet van het land en de mensen.....Het is werkelijk prachtig.

    Ik kijk uit naar de verslagen van jullie avontuur.

    Maar natuurlijk, pas op elkaar en "Stay Safe"......

    Dikke kus

  • 09 April 2015 - 13:24

    Nettie:

    HOI hoi

    Ik heb met veel plezier je verslag gelezen, ik ga je op de voet volg.
    Pas goed op elkaar, laat alle mooie avonturen maar komen.
    Geniet nog even van je vrije dagen.

    Xx Nettie

  • 09 April 2015 - 18:14

    Rose-Marie Peeters:

    Wij wensen je heel veel plezier in afrika en geniet ervan.

    groetjes,

    Willem-Jan, Rose-Marie, Lotte, Sterre en Nienke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 08 April 2015
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 5732

Voorgaande reizen:

04 April 2015 - 10 Augustus 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: