Update! - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Marieke Alferink - WaarBenJij.nu Update! - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Marieke Alferink - WaarBenJij.nu

Update!

Blijf op de hoogte en volg Marieke

05 Juni 2015 | Zuid-Afrika, Groblersdal

Hoi allemaal, weer even een kleine update vanuit Groblersdal! Sorry, ik ben niet zo fanatiek dat ik elke dag op mijn blog schrijf hoor, maar we moeten ook zoveel andere dingen doen! Maar in deze update zal ik jullie even op de hoogte stellen van wat ik hier allemaal aan het doen ben!

De afgelopen twee weken ben ik vooral erg druk geweest met het afmaken van het handboek voor de leraren. Ik moet eerlijk zeggen, ik ben ontzettend blij met het eindresultaat! Het is een handboek geworden met literatuur over al dan niet fysieke straffen geven in de klas, we hebben een heleboel energisers in ons document gestopt om de leraren wat ideeën te geven over hoe je tijd kunt opvullen en hoe je kinderen even een boost kan geven waardoor ze weer goed verder kunnen gaan met de les, verder staan er ook een heleboel ideeën in voor beloningssystemen. Ik ben er echt ontzettend trots op! We hebben ze laten afdrukken bij een drukkerij en we hebben ze ook laten inbinden. Elke leraar van de basisschool krijgt een document van ons en we hopen heel erg dat ze er ook daadwerkelijk iets mee gaan doen!!

Aankomende maandag is de workshop al die we gaan geven. Tijdens deze workshop gaan we de leraren bewust maken van hoe je het beste om kunt gaan met de kinderen in de klas. Dit gaan we dus doen met behulp van dit document. Vandaag hebben we weer een boel gedaan om deze workshop voor te bereiden. Zo hebben we 20 stoplichten gemaakt die de leraren kunnen gebruiken in de klas. De leraar vertelt de kinderen op welke kleur het stoplicht staat (met behulp van een wasknijper) en dan weten de kinderen of ze mogen praten, fluisteren of stil moeten zijn.

Ook hebben we vandaag een HELEBOEL spullen gekocht voor de school. Zo hebben we rekenplankjes gekocht, schrijfborden, educatieve spellen, bordenwissers en een boel educatieve posters voor in de klas. Het zijn echt hele leuke spullen! Ik zal kijken of ik wat foto's kan toevoegen ervan! In ieder geval, ik ben super benieuwd naar de workshop, maar stiekem ook we een beetje zenuwachtig.

Het HIV-Prevention-Project loopt ook nog steeds. Inmiddels echter wel een beetje stroever dan bij de start. De eerste les was, zoals ik beschreven had in mijn vorige blog, een groot succes. De laatste twee lessen verliepen echter iets stroever. De studenten uit de andere klassen hebben ontdekt dat wij daar lesgeven en vinden het nu erg interessant om onze les te bekijken vanaf buiten. Helaas is dit echt heel erg storend, omdat ze continu van alles naar binnen roepen en de studenten totaal niet meer opletten, wat we ook doen. We hebben dus aangegeven dat we willen dat er een docent bij is, die de studenten buiten kan aanspreken (want die luisteren natuurlijk niet naar ons). De laatste keer ging het dus beter gelukkig! Helaas loopt het project ben ik bang een beetje op een dood einde, want de studenten hebben examens, waardoor ze geen andere lessen volgen! Ik hoop echt dat het allemaal toch kan lukken, maar we zullen het zien!

Afgelopen vrijdag zijn we trouwens naar Middelburg gereden om te shoppen. Middelburg is hier een dik uur vandaan en is een mijnstadje. Wij zijn naar de Middelburg Mall gereden en we hebben er goed kunnen shoppen! Ik heb nieuwe schoenen, nieuw vest, shirtje en blousje! Dus ik ben helemaal happy!!

Verder hebben we laatst een vergadering bijgewoond voor het Youth Day Event. Op 16 juni is het Youth Day, een nationale feestdag voor de jeugd. Ndlovu organiseert elk jaar een Youth Day Event, wat op 17 juni zal plaatsvinden. Larissa heeft ons gevraagd om iets te organiseren voor de kinderen die dag, dus dat gaan we dan doen! Er zijn twee springkussens geregeld en verder gaan we onder andere schminken, kleuren en oudhollandse spellen doen.

Over oudhollandse spellen gesproken! We hebben gisteren bij de Chill Hub de kinderen wat meer geleerd over Nederland. Echt leuk! We hebben ze het liedje hoofd, schouders, knie en teen in het Nederlands geleerd. Ook hebben we ze wat simpele woorden geleerd en hebben we ezeltje prik met ze gedaan. Wat ze echt hilarisch vonden! En hebben we een bakloop wedstrijdje gedaan! Het was echt een succes!

Morgen gaan we trouwens weer richting Dullstroom! Daar gaan we weer een hike maken. dit keer ongeveer 10 kilometer, met onderweg watervallen, bruggen en touwladders! Dus ik ben heel benieuwd!

Voor nu, ga ik even lekker op de bank zitten en film kijken!
Oh trouwens, we hebben woensdagavond ook heerlijk gegeten bij Kingdoms, met Marissa (het nieuwe meisje), Larissa, Jaq, Laurens en Naom. Erg gezellig!

Volgende week woensdag gaan we weer, maar dan om mijn verjaardag te vieren!!! En donderdag vertrekken we alweer naar Zambia!!!!! Echt super veel zin in!!

Nou, tot ooit weer!

Liefs, Marieke.

  • 05 Juni 2015 - 22:59

    Marjolein:

    Ha die Marieke,

    Je hebt het er maar druk mee!
    Ben heel benieuwd hoe de workshop maandag zal zijn. Is Ruth er ook bij?
    En de principal? En waar hebben jullie al die schoolspullen gekocht?
    Voor welke klas sta je nu? Weer groep 4?
    Grappig hoor dat die kinderen "hoofd , schouders , knie en teen " zingen.....
    Ik denk dat iedereen jullie gaat missen straks.
    Want de tijd begint al aardig op te schieten.....
    En woensdag ben je jarig.
    Wij hebben al een cadeautje, maar dat zeg ik lekker niet....ha ha....
    Veel plezier dit weekend in Dullstroom. Ben aub wel voorzichtig!!! En veel succes maandag!!!
    We horen het wel weer.......
    Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx mama

  • 06 Juni 2015 - 16:47

    Loes Alferink:

    Hee mk!

    Wow wat een projecten allemaal zeg! Ze mogen wel in hun hangen klappen met zulke gemotiveerde stagaires! Ben echt trots op je! Heel knap wat je allemaal doet en organiseert , dit is echt een geweldige ervaring voor de rest van je leven! Zie net de foto's van je hike.. Wat een uitzicht.. !!
    Volgende week ben je idd jarig, dat gaan er goed vieren als je terug in Nederland bent. Ik heb een Afrikaans eettentje voor de deur om het af te leren ;).
    Heel erg veel succes maandag en we skypen snel weer!

    Liefs,
    Grz Loes en ook van Tom !

  • 06 Juni 2015 - 21:37

    Nettie:

    Hoi Afrikaantje

    OOOhh wat ondernemen jullie toch veel, petje af hoor.
    Nederlandse spelletje leuk dat ze die leuk vinden, zo simpel kan het zijn.
    Als je dit leest zijn jullie al in Dullstroom geweest, ben benieuwd of het vermoeiend was, ik denk het wel.

    Succes komende week er staat jullie een tof weekend te wachten.

    Groetjes nettie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 08 April 2015
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 5724

Voorgaande reizen:

04 April 2015 - 10 Augustus 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: