De afgelopen week. - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Marieke Alferink - WaarBenJij.nu De afgelopen week. - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Marieke Alferink - WaarBenJij.nu

De afgelopen week.

Blijf op de hoogte en volg Marieke

05 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Groblersdal

Even een berichtje over de afgelopen week. De afgelopen week ben ik super druk geweest met school! Natuurlijk hebben we weer veel lessen gegeven, maar we zijn ook heel erg druk geweest met toetsen. In grade 4 moesten we bijvoorbeeld een les geven over adjectives (bijvoeglijk naamwoorden). Het ging in deze les voornamelijk over de overtreffende trap, dus hebben we de kinderen mee naar buiten genomen en ze uitgelegd is wat dit precies is. Om te testen of ze het daadwerkelijk begrijpen, hebben we ze op volgorde van klein naar groot laten staan. In het begin was dit echt een extreme chaos (de leraren zullen wel gedacht hebben), maar uiteindelijk begonnen ze het te begrijpen en stonden ze perfect in een rij van klein naar groot. Dit was toch wel even een momentje om bij stil te staan. In het begin had ik echt het idee dat de kinderen geen idee hadden van wat ze moesten doen en dat ze echt niks begrepen, maar uiteindelijk lukte het gewoon! En nog goed ook!! Echt heel gaaf!

Verder hebben Naomi en ik sinds woensdag alleen les gegeven. Eerst gaven we altijd nog samen les, maar nu hebben we dus echt alleen voor de klas gestaan, zonder dat de ander erbij was. Het klinkt misschien een beetje gek, maar eigenlijk is dat best wel prettig. Je kan toch een beetje meer je eigen manier van lesgeven hanteren en je staat elkaar ook niet in de weg. Natuurlijk was het ook heel spannend in het begin en is het maar de vraag of de leerlingen naar je gaan luisteren, maar eigenlijk ging het allemaal helemaal vanzelf en erg goed.

Ook the Chill Hub blijft goed gaan. We hebben elke dag ongeveer 10 kinderen, elke keer hetzelfde clubje dat braaf komt opdagen. Weet je, het is heel bijzonder de kinderen elke dag weer komen. De meeste kinderen gaan namelijk lekker buiten spelen, maar deze kinderen willen echt wat leren! Natuurlijk hebben we super veel plezier met die kinderen en is het geen echte les waarbij de kinderen super serieus in het lokaal zitten. Maar persoonlijk denk ik dat, dat ook de kracht is van dit programma. Dat kinderen voor hun plezier komen, plezier hebben tijdens de lessen en op die manier ook plezier hebben in hetgeen ze moeten leren.

De afgelopen week en gisteren en vandaag heb ik trouwens grade 4 op me genomen. In de eerste instantie vond ik dat toch wel even pittig, maar eigenlijk is grade 4 hartstikke leuk. Ik begin namelijk echt een klik te krijgen met de kinderen en zij beginnen mij ook echt te waarderen en begrijpen als juf, wat natuurlijk ook niet onbelangrijk is. De afgelopen dagen hebben we het bijvoorbeeld gehad over hoe je een product kunt verkopen (naar aanleiding van een poster over een backpack). We hebben heel veel drama gedaan voor de klas en de kinderen zijn nu zelfs hun eigen poster aan het maken om een product te verkopen. Ze vinden het geweldig! De leraren vinden het helaas wat minder geweldig, maar hee, de kids leren er super veel van en dat vind ik het aller belangrijkste!

Betreffende de leraren is het nog steeds een grote ramp. Ik kan er uren over schrijven denk ik, maar daar zal ik jullie niet mee lastig vallen. Gelukkig zitten we wel redelijk op een lijn met de principal, maar helaas heeft zij gewoon totaal geen vat op haar leraren. Afgelopen week hebben we een gesprek gehad met haar, ze heet trouwens Emily. In het begin gaf ze dit natuurlijk allemaal niet toe, maar uiteindelijk, naarmate het gesprek wat verder vorderde, vertelde ze uiteindelijk toch wat meer over haar staff. Zo vertelde ze dat ze geen vat heeft op haar leraren. Ze vertelde ook dat ze het managen van de staff erg lastig vindt. Wij hebben voorgesteld om haar hierbij te helpen. En na een kleine twijfel nam ze dit aanbod uiteindelijk aan. We gaan deze week dus aan de slag om een een management plan te schrijven voor haar. Ook hebben we vandaag met haar gesproken over het rooster. Het rooster is echt belachelijk. Ik zal even een klein voorbeeld geven. Ze hebben te weinig contacturen in een week om alle voorgeschreven lesuren te geven. Zo heeft de overheid bepaald dat de leerlingen 5 uur Engels per week moeten krijgen, 6 uur Isizulu en 6 uur Sipedi. En dan spreken we alleen nog maar over de talen. In totaal heb ik uitgerekend dat de leerlingen 8.5 uur te weinig hebben in hun rooster om aan al deze uren te voldoen. Dus wat ze bedacht hebben, is een dag 6 invoeren. Ze hebben dus een rooster gemaakt voor 6 dagen, maar ze hebben maar 5 dagen! Naar hun mening lost dit echter alle problemen op.

Morgen gaan we waarschijnlijk in gesprek met de personen die het rooster maken en gaan we voorstellen of wij het rooster mogen maken, zodat de kinderen en de leraren in ieder geval een goed rooster hebben. Daarna is het aan de leraren om schema’s te maken voor de lesperiodes en goede lessen voor te bereiden.

Kortom, het lesgeven gaat top, maar de leraren vinden het nog lastig om met ons om te gaan en wij vinden het ook heel lastig om met hen om te gaan.

De ouders en zus van Naomi zijn afgelopen weekend trouwens aangekomen in Zuid-Afrika. Op zaterdagochtend zijn ze geland en ze zouden rond 1 uur bij ons zijn. Helaas deed de TomTom het niet en waren ze vreselijk verdwaald. We hebben ze geprobeerd de weg te wijzen en we zijn naar dennilton gereden om ze daar op te wachten voor het laatste stukje. Helaas hebben we daar wel bijna 2 uur staan wachten, wat overigens niet de meest veilige situatie was! Maar gelukkig hebben we het overleefd =D In de avond hebben we een braai gehad en op zondag is Naomi met haar gezin lekker een dagje weg geweest en heb ik even een inhaalslag voor school kunnen doen en heb ik heerlijk in het zonnetje gereden.

Ohja, er zit trouwens een deuk in onze auto! Hm, balen, maarja is niet anders! Tijdens het uitrijden is er een auto tegen ons aan gereden. Was overigens niet mijn fout!!! Helaas is deze vrouw weggereden, maar gelukkig was ik zo slim om het nummerbord te onthouden, dus hebben we aangifte kunnen doen van doorrijden na een aanrijding. Dat is toch weer handig voor de verzekering.

Inmiddels heb ik jullie denk ik wel alles verteld en is het verhaal ook al best wel lang geworden!

Momenteel ben ik trouwens ook film aan het kijken, 12 years a slave. Wat een heftige film zeg!! Het doet met stiekem wel een beetje denken aan de apartheid die hier in Zuid-Afrika ook nog steeds leeft. De zwarte mensen die voor de blanke mensen werken. Heftig hoor.

Nou, slaap lekker alvast.

Liefs, Marieke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 08 April 2015
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 5728

Voorgaande reizen:

04 April 2015 - 10 Augustus 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: